علت اصلي كمبود تجهيزات پزشكي چيست؟

تجهيزات ويژه چشم پزشكي و جراحي‌هاي مختلف – تجهيزات پزشكي و كمكي – تجهيزات پزشكي و مهندسي پزشكي – لوازم پزشكي – خريد و فروش لوازم و تجهيزات پزشكي و امداد و نجات

علت اصلي كمبود تجهيزات پزشكي چيست؟

علت اصلي كمبود تجهيزات پزشكي

اين روزها علاوه بر هزينه هاي سنگين درماني، نبود و يا فرسوده بودن تجهيزات پزشكي به خصوص در مناطق شهرستاني بر مشكلات بيماران افزوده است به طوري كه بيماران براي دريافت خدمات به بيمارستان‌هاي شهرهاي بزرگ ارجاع داده مي شوند. علت اين موضوع را از زبان قاسم آب‌خضر رئيس انجمن صنفي توليدكنندگان تجهيزات پزشكي، دندانپزشكي و آزمايشگاهي جويا شديم.

به گزارش سلامت نيوز به نقل از سينا نيوز،خوشبختانه كشورمان ايران هر ساله در تمام زمينه‌هاي علمي پيشرو بوده است. مسئولان اذعان دارند جهش بزرگي در بخش پژوهش و فناوري به‌وجود آمده است و در زمينه توليد تجهيزات پزشكي نيز به موفقيت‎هاي بزرگي دست يافته‌ايم به طوري كه ۵۰ درصد نياز داخل در كشور توليد و به ۴۰ كشور دنيا صادر مي‌شود.

اما با وجود اين موفقيت‌ها همچنان شاهد فرسودگي و يا نبود تجهيزات پزشكي به خصوص در شهرستان‌ها هستيم. وقتي به يكي از مراكز درماني رفته بودم بيماراني را ديدم كه از شهرستان‌هاي مختلف براي انجام آزمايش و ديگر خدمات درماني به تهران آمده بودند شايد شما هم بار‌ها بيماراني را در جلوي در بيمارستان ديده باشيد كه يا در چادر و يا در ماشين به سر مي‌برند تا صبح زود بتوانند در صف‌هاي طولاني بيمارستان‌هاي دولتي براي انجام آزمايش و يا ديگر خدمات درماني ساعت‌ها ايستاده باشند.

وقتي چند ماه پيش به نمايشگاه ايران هلث رفته بودم از اينكه توليدات كشورمان را مي‌ديدم و اينكه تصور مي‌كردم همه مردم بدون هيچ نگراني از كمبود تجهيزات مي‌توانند به راحتي خدمات درماني دريافت كنند بسيار خوشحال بودم ولي وقتي بيماران منتظر در صف را ديدم چراهاي بزرگي ذهنم را درگير كرد و جواب‌هايي كه با آن چيزي كه در نمايشگاه ديده بودم و از زبان مسئولان شنيده بودم بسيار متفاوت بود؟

چرا مردم كشورم به خصوص كساني كه در شهرستان‌ها زندگي مي‌كنند از توليدات كشورمان محروم هستند؟ چرا بايد مجبور شوند راه طولاني را براي انجام يك آزمايش كه به راحتي مي‌توان ان را انجام داد به تهران، شيراز و ديگر شهر‌ها سفر كنند؟

وقتي از يكي از بيماران در خصوص دليل مراجعه‌اش به تهران پرسيدم گفت: «پزشكم گفت كه براي انجام آزمايش به تهران بيايم چون دستگاه‌هاي ما به دليل فرسوده بودن چندان دقيق نيست و يا اصلا برخي از آزمايشات در شهرستانمان به دليل نبود دستگاه انجام نمي‌شود.»

كمبود بودجه خدمات درماني علت اصلي كمبود تجهيزات است
براي رسيدن به پاسخ سوالاتم به سراغ قاسم آب‌خضر رئيس انجمن صنفي توليدكنندگان تجهيزات پزشكي، دندانپزشكي و آزمايشگاهي رفتم. وقتي سوالم را پرسيدم اينگونه پاسخ داد: «اين موضوع ممكن است به علت عدم پشتيباني دستگاه‌ها و يا خدمات پس از فروش و يا كمبود قطعات و مواد مصرفي و يا شلوغي مجموعه باشد كه جوابگوي متقاضيان نيست.»

وي با بيان اينكه در حال حاضر از نظر وجود كالاهاي پزشكي كمبودي نداريم گفت: «در ماه‌هاي گذشته كمبود وجود داشت ولي الان مرتفع شده است. ممكن است در برخي كالا‌ها و قطعات به دليل مشكلاتي در ترخيص، ورود كالا و توليد آن مشكل داشته باشيم ولي اين موضوع مشكلي است كه در تمام صنايع وجود دارد.»

رئيس انجمن صنفي توليدكنندگان تجهيزات پزشكي، دندانپزشكي و آزمايشگاهي كمبود بودجه خدمات درماني را علت اصلي اين مشكلات دانست و اينگونه توضيح داد: «متاسفانه كمبود بودجه باعث اعتراض مسئولين وزارت بهداشت و مديران بيمارستان‌ها شده است. اميدواريم دولتمردان به اين موضوع توجه داشته باشند و سريع‌تر به آن رسيدگي كنند.»

وي در ادامه سخنان خود با بيان اينكه كمبود بودجه موجب اختلال در خدمات پشتيباني و پس از فروش شده است توضيح داد: «وقتي دولت به شركت‌ها بدهكار است آنان نيز با وضعيت ركود اقتصادي مواجه مي‌شوند و قطعا از كيفيت كاركاسته شده و كمبود خدمات و مواد مصرفي را در پي خواهد داشت.»

آبخضر با اشاره به اينكه بيش از ۷۰ درصد از هزينه‌هاي درمان بر دوش مردم است ادامه مي‌دهد: «وقتي كالايي در بيمارستان وجود نداشته باشد پزشك مجبور مي‌شود كه بيمار را به مركز ديگري ارجاع دهد. از اينگونه مسائل در دوران گذشته هم داشته‌ايم و آن را مرتفع كرده‌ايم.»

وقتي از رئيس انجمن صنفي توليدكنندگان تجهيزات پزشكي، دندانپزشكي و آزمايشگاهي در خصوص فرسوده بودن تجهيزان پرسيدم اينگونه پاسخ داد: «هر كدام از دستگاه‌ها شاخص خود را دارد و عمر مفيد هر دستگاه مشخص است ولي در كشور ما از عمر مفيد دستگاه دو برابر استفاده مي‌كنند.»

بودجه بيمارستان‌ها در بهترين حالت كفاف تعمير تجهيزات را مي‌دهد
همچنين محمد حسين قرباني، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي،گفته بود: «بسياري از‌ مراكزي كه با كمبود مواجه هستند با خرابي‌هاي طولاني مدت در تجهيزات پزشكي مواجه بوده و ماه‌ها برخي از بخش‌هاي بيمارستاني به علت نقص تجهيزات تعطيل مي‌شود.»

به گفته وي، در حال حاضر، درصد بالايي از درآمد‌هاي بيمارستاني از اعمال جراحي به دست مي‌آيد كه روزانه در اين مراكز و در واقع از جيب مردم، انجام مي‌شود. در بهترين حالت بودجه تخصيص پيدا كرده به اين بيمارستان‌ها از سوي دولت به نگهداري تعمير تجهيزات كفاف مي‌دهد. البته بخش عمده‌اي از همين درآمد‌ها هم صرف پرداخت دستمزد پرسنل شده و همين مسئله باعث بروز تعطيلي در بخش‌هاي بيمارستاني به علت خرابي تجهيزات خواهد شد.

در شرايطي كه بيماران به خصوص بيماران شهرستاني تحت فشار هزينه هاي درماني هستند از سوي ديگر بايد مسيرهاي طولاني را براي انجام يك ازمايش ساده طي كنند كه خود هزينه آنان را چندين برابر مي كند.حال بايد ديد كه مسئولان در قبال اين موضوع چه پاسخي خواهند داد تا شاهد سرگرداني بيماران نباشيم؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.